Niektóre kluczowe czynniki, które należy wziąć pod uwagę, aby udoskonalić i poprawić środowisko akustyczne w salach lekcyjnych, to:
Kontrolowanie hałasu zewnętrznego
Wpływ hałasu zewnętrznego na sale lekcyjne znajdujące się z dala od ruchliwych obszarów szkoły — takich jak plac zabaw i recepcje — będzie mniejszy. W niektórych przypadkach zewnętrzny hałas można kontrolować, wykorzystując jako strefy buforowe takie obszary, jak korytarze, toalety i pomieszczenia magazynowe.
Najlepiej byłoby, gdyby szkoły znajdowały się z dala od ruchliwych dróg. Jeśli jednak szkoła znajduje się przy ruchliwej drodze lub w jej pobliżu, hałas uliczny można złagodzić, umieszczając sale lekcyjne jak najdalej od drogi i/lub w kierunku przeciwnym do jezdni oraz tworząc skarpy i nasypy pokryte roślinnością jako bufory. Wyzwaniem staje się wówczas kontrolowanie hałasu bez zbytniego ograniczania dostępu do dużej ilości światła dziennego, wentylacji i widoku z okien.
Preferowanym rozwiązaniem w tym przypadku jest zastosowanie sterowanych automatycznie świetlików, które otwierają się podczas przerw, zapewniając tym samym odpowiednią wentylację i kontrolę temperatury i nie przepuszczając jednocześnie hałasu ulicznego podczas zajęć.
Dwuwarstwowe panele o różnej grubości każdej szyby (np. 4 mm i 6 mm) zapewniają lepszą izolację akustyczną niż okno ze standardowymi szybami. Trójwarstwowe panele o różnej odległości między szybami i różnej grubości szkła również sprawdzają się lepiej niż standardowe rozwiązanie. Efekt przyniesie również zastosowanie innego wypełnienia gazem — krypton zapewnia lepszą izolację akustyczną. I wreszcie, laminowanie to kolejny sposób na uzyskanie większej izolacji akustycznej szyby.
Hałas wewnętrzny
W zasadzie dźwięk generowany wewnątrz budynku można podzielić na dwa źródła przenoszenia — dźwięk przenoszony przez powietrze i sam budynek. Dźwięki przenoszone przez powietrze, generowane podczas zajęć w sąsiednich salach lekcyjnych lub przez hałas mechaniczny, rozchodzą się przez powietrze, ściany, podłogi i sufity. W klasie niepożądany hałas można zredukować, stosując sufit podwieszany z płytami akustycznymi, stoły i krzesła z gumowymi podkładkami oraz, w razie potrzeby, dodając panele akustyczne. Do pochłaniania dźwięku można również wykorzystać materiały porowate, a zasłony mogą poprawiać akustykę, tłumiąc echo i pogłos.
Kształt pomieszczenia
Rozmieszczenie miejsc w klasie powinno zapewniać, że nauczyciele będą łatwo słyszani przez uczniów, więc im bliżej się znajdują, tym lepiej. Prostokątne pomieszczenie o wyższym stosunku długości do szerokości ułatwia ten rodzaj ustawienia siedzeń.
Nie oznacza to, że sam kształt pomieszczenia może zastąpić odpowiednią akustykę. Jak omawiamy w rozdziałach 5 i 6 e‑booka „Budowanie lepszych szkół: 6 sposobów, aby pomóc naszym dzieciom w nauce”, elastyczność jest jednym z kilku czynników, które są bardzo ważne w projektowaniu klas.
Dobre środowisko akustyczne w salach lekcyjnych pozwala nauczycielom być wyraźnie słyszalnymi i zmniejsza rozproszenie przez hałas z zewnątrz. Pozwala również uczniom na efektywną pracę w grupach, gdy jest to wymagane, jednocześnie zwiększając koncentrację niezbędną do pracy nad projektami indywidualnymi lub podczas zdawania egzaminów.
Źródła
- DEIC Basic Book: Acoustics: Noise or sound
- Crandell and Smaldino: Classroom Acoustics for Children With Normal Hearing and With Hearing Impairment, 2000
- Picard and Bradley: Revisiting speech interference in classrooms. 2001
- Clever Classrooms, Raport podsumowujący projektu HEAD, University of Salford, Manchester (2015)